Σάββατο, Σεπτεμβρίου 13, 2008

Βατοπαίδι, Ελευθεροτυπία, Εφραίμ και Κυπριακό...

Διαβάζω το παρακάτω άρθρο στην Ελευθεροτυπία

http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=68927336

και ΔΕΝ καταλαβαίνω τίποτα.

Ποια είναι η "κατηγορία" εν προκειμένω κατά του Εφραίμ;
Τι σκοπό έχει το άρθρο; Ποιο νέο στοιχείο φέρνει; Γιατί μας ενημερώνει; Πώς δικαιολογεί τους πηχαίους τίτλους και τον βομβαρδισμό κατά του Μοναστηριού, του προσώπου, του μοναχισμού, της πίστης, θέματα που συχνά αναμοχλεύει η εφημερίδα;

Μήπως η κατηγορία είναι ότι ο αδελφός του Εφραίμ είναι αρχηγός κόμματος; Εδώ να ενημερώσουμε την Ελευθεροτυπία ότι ο Νίκος Κουτσού ανήκει στο ΕΥΡΩΚΟ. Πάνε πια οι Νέοι Ορίζοντες... Επίσης να ενημερώσουμε ότι προέρχεται από την αριστερά και δεν έχει ΚΑΜΙΑ σχέση με την "ακροδεξιά", όπως γράφει η εφημερίδα. Τέλος, να πω ότι το ΕΥΡΩΚΟ δημιουργήθηκε το 2004 όταν τα περισσότερα κόμματα στην Κύπρο (ειδικά τα μεγάλα ΔΗΣΥ - ΑΚΕΛ ή αλλιώς ΔΗΣΑΚΕΛ) ήταν διασπασμένα εν όψει του Σχεδίου Ανάν, και το ΕΥΡΩΚΟ (μαζί με το ΔΗΚΟ του Παπαδόπουλου) δημιουργήθηκε ακριβώς για να διαχωρίσει τη θέση του ΚΑΤΑ του Σχεδίου Ανάν και να συσπειρώσει όλους τους πολίτες της αυτής άποψης.

Δηλαδή, τι θέλει να μας πει η Ελευθεροτυπία, ότι το 76% του ΟΧΙ του Σχεδίου Ανάν προήλθε από "ακροδεξιούς"; Δεν το λέει καθαρά, αλλά εμένα μου επιβεβαιώνει τις υπόνοιες του προηγούμενου ποστ που έκανα.

Ότι δηλαδή ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ της επιχείρησης κατά του μοναχισμού, κατά του Αγίου Όρους, κατά του Βατοπαιδίου και κατά του Εφραίμ, ένα μέρος -λέω- αφορά το νέο επερχόμενο σχέδιο Ανάν στην Κύπρο υπό τον Χριστόφια. Θέλησαν κάποιοι να στεγνώσουν τους ενδεχόμενους χρηματοδότες του επόμενου ΟΧΙ από σήμερα. Για να μην τρέχουν και δεν προλαβαίνουν στο μέλλον.

Διαβάστε το άρθρο του ΤΣΑΤ(ΟΥ)Η.

ΕΦΡΑΙΜ: Πώς το ορφανό από την Κύπρο έφτασε να γίνει ηγούμενος στη Μονή Βατοπεδίου

Ιστορία μου, αμαρτία μου...

Του ΘΩΜΑ ΤΣΑΤΣΗ

Η ερώτηση, ακούγοντας τη διήγηση για την εκκλησιαστική πορεία του ηγουμένου της Μονής Βατοπεδίου, Εφραίμ, ήταν αυθόρμητη, όπως και η απορία πολλών: και τι τα θέλει ένα μοναστήρι τόσα χρήματα; «Οταν θέλεις εξουσία, τι χρειάζεσαι; Λεφτά δεν χρειάζεσαι; Μαζί δεν πάνε αυτά τα δύο;», ήταν η αυτονόητη απάντηση.

Πώς έφτασε έως εδώ όμως ο ηγούμενος Εφραίμ, με τους υπουργούς να υποκλίνονται στην παρουσία του; Κομματάρχες να σπεύδουν να σταθούν στην ουρά για να παραστούν σε εκδηλώσεις της Μονής Βατοπεδίου στην Αθήνα;

Ο Βασίλης Κουτσού ήταν ένα από τα χιλιάδες παιδιά που έχασαν τον πατέρα τους κατά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, το 1974. Τότε, δεν είχε συμπληρώσει ούτε τα 20. Το χτύπημα για τη φτωχή και πολυμελή οικογένειά του ήταν μεγάλο. Ο Βασίλης παρακολούθησε την Ιερατική Σχολή Κύπρου, έχοντας κλίση προς την Εκκλησία. Εκεί συνάντησε έναν επισκέπτη, Αγιορείτη μοναχό, τον Ιωσήφ, που καταγόταν από την Κύπρο. Ο Ιωσήφ είχε επιστρέψει στη Μεγαλόνησο αναζητώντας νέους που ήθελαν να ακολουθήσουν την καλογερική. Μαζί με τον νεαρό Βασίλη, που χειροτονήθηκε και ονομάστηκε Εφραίμ, κι έναν άλλον νέο, τον Αθανάσιο, στα τέλη της δεκαετίας του '70 δημιούργησαν ένα μοναστήρι στην Πάφο. Ο γέροντας Ιωσήφ, όμως, δεν περιόρισε τη δράση του εκεί: ίδρυσε κι ένα γυναικείο μοναστήρι. Τα πρώτα χρόνια, τα πράγματα κυλούσαν ομαλά.

Κρίση

Ο σημερινός αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος τότε ήταν μητροπολίτης Πάφου. Είχε την ευθύνη για τη λειτουργία των μοναστηριών που είχε ιδρύσει ο Ιωσήφ στην περιοχή του. Από την ομαλότητα οι σχέσεις περνούν σε κρίση, όταν στ' αυτιά του Χρυσόστομου φτάνουν πληροφορίες για σχέσεις που δεν αρμόζουν σε κληρικούς. Ολα όμως έμειναν στα λόγια. Δεν υπήρξαν κατηγορίες και δεν κινήθηκαν διαδικασίες εκκλησιαστικών δικαστηρίων. Ο Ιωσήφ και τα πνευματικά του τέκνα αναγκάζονται όμως να αναχωρήσουν. Επιλέγουν το Αγιον Ορος ως τόπο προορισμού. Στις αρχές της δεκαετίας του '80, οργανώνονται σε μία σκήτη. Στη συνέχεια, πηγαίνουν στη Μονή Κουτλουμουσίου και βοηθούν στην ανάπτυξή της. Οι σχέσεις τους με τον ηγούμενο Χριστόδουλο όμως δεν είναι καλές και οργανώνουν μια νέα σκήτη. Στη βασική ομάδα των τριών -Ιωσήφ, Εφραίμ, Αθανασίου- προστίθεται ένας δόκιμος μοναχός, ο Αρσένιος, κατά κόσμον Αντώνιος Φίλου. Ο Αρσένιος μεγάλωσε στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας και είναι εκείνος που δίνει νέα ώθηση στην ομάδα. Προερχόμενος από την Αριστερά και πρώην «μαοϊκός», εγκαταλείπει τις σπουδές του στη Νομική Σχολή Αθηνών και τη δράση στους κοινωνικούς αγώνες, και αφιερώνεται στην Εκκλησία.

Στα μέσα της δεκαετίας του '80, η ομάδα υπό τον Ιωσήφ αριθμεί περίπου 20 μοναχούς. Πιο δραστήριος απ' όλους φαινόταν ο Αθανάσιος. εκείνος καταφέρνει να οδηγήσει την ομάδα στη Μονή Βατοπεδίου. Ο ίδιος, υπό την εποπτεία του Ιωσήφ, θα ανελάμβανε και τα καθήκοντα του ηγουμένου. Αλλες ήταν όμως οι βουλές του γέροντα Ιωσήφ, που για άγνωστους λόγους επιλέγει τον Εφραίμ, ο οποίος μαζί με τον Αρσένιο αναδεικνύονται σε λίγα χρόνια σε πρόσωπα που προκαλούν την έλξη πολλών ανθρώπων στη Μονή Βατοπεδίου. Την κάνουν γνωστή και προκαλούν και απορίες, όταν μεταξύ των υψηλών φιλοξενουμένων κάποιοι βλέπουν τον πρίγκιπα Κάρολο της Αγγλίας, ο πατέρας του οποίου, Φίλιππος, είναι χριστιανός ορθόδοξος. Τον Κάρολο έφερε στο μοναστήρι ο Αρσένιος, όπως και πολλούς από τους υπουργούς του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. που βρέθηκαν φιλοξενούμενοι στη Μονή Βατοπεδίου.

Στο μεταξύ, ο Αθανάσιος αναχώρησε για το ταξίδι της επιστροφής στην Κύπρο, θέτοντας έναν άλλον στόχο: να εκλεγεί μητροπολίτης και στη συνέχεια αρχιεπίσκοπος Κύπρου. Ο πρώτος στόχος επετεύχθη. Από ηγούμενος της Μονής Μαχαιρά, ο Αθανάσιος εξελέγη μητροπολίτης Λεμεσού. Ο δεύτερος στόχος, όμως, μέχρι στιγμής παραμένει ανεκπλήρωτος. Αν και πικραμένος από τη στάση του γέροντά του, ο Αθανάσιος διατήρησε τις στενές σχέσεις του με τη Μονή Βατοπεδίου, που τον βοήθησε με όλες της τις δυνάμεις στην προσπάθειά του να εκλεγεί αρχιεπίσκοπος.

Ο Εφραίμ μεταξύ των αδελφών του στην Κύπρο έχει κι έναν που είναι αρχηγός κόμματος. «Το κόμμα λέγεται Νέοι Ορίζοντες και ο αδερφός τού Εφραίμ είναι ο Νίκος Κουτσού. Πρόκειται για έναν ακροδεξιό σχηματισμό με στενές σχέσεις με τον ΛΑΟΣ του Γιώργου Καρατζαφέρη», περιγράφουν στελέχη της Εκκλησίας της Κύπρου. Και εδώ εξηγούνται κάποια άλλα πράγματα, όπως η παρουσία του υπουργού Επικρατείας Θόδωρου Ρουσόπουλου, του πρώην υπουργού Πέτρου Ευθυμίου και κυρίως του προέδρου του ΛΑΟΣ Γιώργου Καρατζαφέρη στην εκδήλωση της 5ης Ιουνίου του 2006, που έγινε στην Ελληνοαμερικανική Ενωση, την οποία οργάνωσε η Μονή Βατοπεδίου, παρουσιάζοντας μία από τις εκδόσεις για το μοναστήρι. Ολοι πήγαν και υποκλίθηκαν στον ηγούμενο Εφραίμ, που περιέγραψε το πώς έλαβε το «μήνυμα» ένας άθεος, όταν στη διαδρομή που ακολούθησε με το αυτοκίνητό του από την Ηγουμενίτσα προς την Αθήνα, του συνέβη ένα γεγονός που τον έκανε να αλλάξει για πάντα τη ζωή του. Οι μοναχοί της μονής ήταν ιδιαίτερα κολακευμένοι από την παρουσία του υπουργού Επικρατείας, Θόδωρου Ρουσόπουλου, στην εκδήλωση του Κέντρου Ελληνικού και Ορθόδοξου Πολιτισμού, πρόεδρος του οποίου είναι ο Φοίβος Χριστοδουλίδης, της Lada Hellas. Και ο υπουργός έλαβε για λίγο τον λόγο μίλησε για το Αγιον Ορος και τη Μονή Βατοπεδίου.

Εχθρότητα

Οσο φιλόξενοι όμως είναι στην Αθήνα οι υπουργοί και οι βουλευτές, τόσο εχθρικοί είναι απέναντι στον εκ Κύπρου ηγούμενο οι αδελφοί του στη Μεγαλόνησο. Τον Νοέμβριο του 1999, η άφιξη του Εφραίμ στην Κύπρο προκάλεσε σάλο. Ο τότε μητροπολίτης Πάφου και σημερινός αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος δήλωσε ότι η Κύπρος διαθέτει πληθώρα κληρικών και θεολόγων και δεν χρειάζεται την κάθοδο των Αγιορειτών για να κάνουν κήρυγμα στον λαό. Τότε ήταν που το υπουργείο Παιδείας της Κύπρου έφτασε στο σημείο να επέμβει και να ακυρώσει προγραμματισμένες διαλέξεις του Εφραίμ σε Γυμνάσια και Λύκεια, όπως και στην Αστυνομική Ακαδημία.

Η παρέμβαση του Χρυσόστομου δεν ήταν τόσο εναντίον του Αγίου Ορους, όσο κυρίως εναντίον του Εφραίμ, που είχε υποστηρίξει την υποψηφιότητα του Αθανασίου, ο οποίος είχε εκλεγεί μητροπολίτης Λεμεσού. Κατά την εκλογή, το 1998, οξύνθηκαν τα πνεύματα, καθώς ήρθαν στη μνήμη οι καταγγελίες που προκάλεσαν και την απόφαση του Ιωσήφ, του Εφραίμ και του Αθανασίου να αναχωρήσουν για το Αγιον Ορος. Ωστόσο και σήμερα η Μονή Βατοπεδίου έχει στην Κύπρο όχι απλά πιστούς, αλλά «οπαδούς», όπως τους χαρακτηρίζει ένας από τους γνώστες της εκκλησιαστικής ζωής της Μεγαλονήσου. «Στο Βατοπέδι, υπάρχει μεγαλοϊδεατισμός», προσθέτει ο ίδιος. Και τι σημαίνει «μεγαλοϊδεατισμός», για ένα μοναστήρι; «Σημαίνει ότι επιθυμούν να γίνουν το μεγαλύτερο μοναστήρι της Ορθοδοξίας. Να ωθήσουν πρόσωπα της Εκκλησίας σε υψηλές θέσεις και να πετύχουν στόχους σε πολιτικό επίπεδο. Να βοηθήσουν με όλους τους τρόπους -και οικονομικά- τα πνευματικά τους παιδιά να αναρριχηθούν στην εξουσία. Και, εάν είναι ήδη ψηλά, να φτάσουν ψηλότερα. Να σε τι χρειάζονται τα λεφτά».


tsath@enet.gr

4 σχόλια:

Nativist είπε...

Τα πολλά λόγια είναι φτώχια. Μου είναι αδιάφορος ο Τσάτσης και η σοφίες του. Αλλού είναι το θέμα: Η μονή Βατοπεδίου και ο ηγούμενός της είναι καθαροί; Δεν υπάρχει δηλαδή τίποτε το μεμπτό; Δημιουργήθηκε σάλος εκ του μηδενός; Κατέθεσε ποτέ η μονή Βατοπεδίου (δεν γνωρίζω για άλλες και θα ήθελα να μάθω) δήλωση για την περιουσία της, το «Ε9»; ΟΧΙ, γιατί; Πληρώνει φόρους στο ελληνικό κράτος; ΟΧΙ, γιατί; Η ημιαυτονομία του Αγίου Όρους δεν την απαλλάσσει της φορολογίας. Αλλά και γενικότερα, πόσους φόρους πληρώνει η Εκκλησία της Ελλάδος και αν δεν πληρώνει, γιατί; Γράμμα κενό έμεινε η υπόσχεση Χριστόδουλου ότι ουδείς ιερεύς/μοναχός θα απαλλάσσεται της στρατιωτικής θητείας. ΓΙΑΤΙ; Μάρκο, έως εδώ και μη παρέκει. Δεν είναι η πρώτη φορά που εκκλησιαστικός φορέας διαπλέκεται, το έχουν παραχέσει πλέον και καιρός είναι μπουν μέσα κάποιοι και να «ξουραφισθούν», όπως έλεγε και ο Περικλής Γιαννόπουλος.

ΥΓ: Υπάρχουν δύο γραφές για το όνομα της μονής: Βατοπέδιον και Βατοπαίδιον. Την σχετική αναφορά μπορεί κανείς να διαβάσει στην ιστοσελίδα της μονής. Ίσως, όμως, υπάρχει μία ακόμη εκδοχή: Μήπως το Βατοπαίδιον έχει σχέση με το «βάτεμα» παιδιών;

Μάρκος είπε...

Kρετένση, συγγνώμη που θα το πω ωμά, αλλά θα το πω λόγω συσσωρευμένης οργής (όχι απέναντί σου).

Εγώ που προσπαθώ να διάγω πνευματική ζωή (άλλο πράγμα αν τα καραφέρνω) και εκκλησιάζομαι, έχω χίλιους λόγους να έχω τις δικές μου απόψεις για τον καθένα του "χώρου" όταν γίνεται μία ενέργεια.

Δεν ανέχομαι όμως ΚΑΝΕΝΑΝ να μου κάνει ΗΘΙΚΟΛΟΓΙΕΣ εναντίον ΜΟΝΑΧΩΝ του Αγίου Όρους. Όχι σε εισαγωγικά. ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ.

Οι ηθικολογίες λοιπόν, επαναλαμβάνω όχι από σένα, του τύπου "Δεν είναι δουλειά μοναχών και Μονών να ασχολούνται με ΜΠΗΖΝΕΣ και με ΡΙΑΛ ΕΣΤΕΙΤ", αυτά τα πράγματα τα θεωρώ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ, ειδικά όταν διατυπώνονται δημοσίως από ΑΥΤΟΥΣ που κάνουν μεγάλη ζωή, που είναι μέσα στη διαπλοκή, που μπαινοβγαίνουν στα κότερα, που κάνουν παρέα με τους εφοπλιστές και τα μεγάλα ψάρια.

Αν είναι δυνατόν δηλαδή, να έρχονται αυτοί που είναι βουτηγμένοι στη μεγάλη ζωή, να ΚΡΙΝΟΥΝ τους μοναχούς που είναι περίκλειστοι στο ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ και ασκούν τον Μοναχισμό.

Διότι, κανένας από αυτούς δεν τρέχει στις Σευχέλλες, στο Λας Βέγκας ή στα Καζίνο του Μόντε Κάρλο. Κανένας δεν πάει διακοπές σε άλλες ηπείρους.

Αντίθετα, αυτοί που τους κατηγορούν τα κάνουν όλα αυτά.

Και τα είδαμε. Είδαμε τον Βουλγαράκη με τα 22 σπίτια και τις οφφ σορ εταιρείες. Βλέπουμε και τον Καρατζαφέρη με τα 36 σπίτια. Βλέπουμε και τα μεγάλα τζάκια. Βλέπουμε και τις σχέσεις των μεγαλοδημοσιογράφων με τους ιδιοκτήτες των καναλιών και τους εκδότες τους. Βλέπουμε τα εκατομύρια του Θέμου και του Μάκη. Βλέπουμε τη μεγάλη ζωή που κάνουν.

Ας πάψουν επιτέλους.

Όσο για τη φορολογία, δε νομίζω ότι είναι αυτό το ζήτημα. Δε διαφωνώ ΚΑΘΟΛΟΥ να φορολογηθεί και να παρα-φορολογηθεί. Καθαρά πράγματα. Αλλά από εκεί, μέχρι τον οχετό αυτών των ημερών - ζούμε νέο 2005 - απέχει πάρα πολύ...

Οργισμένος.

Nativist είπε...

Άγιε, δεν καταλαβαίνω την οργή σου, τουλάχιστον ως προς εμέ. Εξέθεσα γεγονότα. Συμφωνώ απολύτως μαζί σου ότι δεν πρέπει να κάνουν τους τιμητές άνθρωποι που κανονικά έπρεπε να βρίσκονται στην φυλακή. Όμως, η γυναίκα του Βουλγαράκη δεν είχε αναλάβει αποκλειστικώς τα συμβόλαια της μονής; Ο Ρουσσόπουλος, αυτός ο δημοσιογραφίσκος του πισινού, που προέρχεται από τον ΣΥΝ και μέσω ΔΟΛ βρέθηκε ... εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ και νυν δεύτερος (;) ισχυρός άνδρας της χώρας, τι πάρε-δώσε είχε με τον «Άγιο» Εφραίμ, αδελφό του Κύπριου πολιτικού Κουτσού; Εγώ μίλησα για διαπλοκή ακόμη και των μονών του ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ και ας το δούμε λίγο κοντύτερα. Χθες ρώτησα αν φορολογείται η συγκεκριμένη μονή. Όχι, δεν φορολογείται, διότι ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ έχει απαλλαγεί από κάθε φορολογία με νόμο του Σημίτη. Δώρο προς τους μοναχούς, αλλά και προς τον ελληνόφωνο πατριάρχη Κων/λεως, στον οποίο υπάγεται εκκλησιαστικώς το ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ. Και από ποιον; Έναν φανατικό οπαδό του Διαφωτισμού και συνεπή αντικληρικαλιστή, τον Σημίτη!! Τοιουτοτρόπως, εξασφάλισε ο τελευταίος την αμέριστη συμπαράσταση του Βαρθολομαίου στην αντιπαράθεσή του με την Εκκλησία της Ελλάδος για τις ταυτότητες. Όντως, εντελώς αναρμοδίως και ανοικείως, ο Βαρθολομαίος έκανε δήλωση και στήριξε την κυβερνητική απόφαση (τι δουλειά είχε αυτός στην διένεξη μεταξύ ελληνικού κράτους και Εκκλησίας της Ελλάδος;), μεσούσης της κρίσεως. Επί πλέον, παρενέβη στην Εκκλησία της Κρήτης και την υποχρέωσε να μείνει ουδέτερη, ενώ αρχικά και εντελώς αυθόρμητα ο τότε αρχιεπίσκοπος, κυρός Τιμόθεος Γ’, είχε πει ότι «πρέπει να συμπαρασταθούμε στην αδελφή Εκκλησία της Ελλάδος». Ήλθε το φιρμάνι από την Πόλη κι έκατσε στ’ αυγά του.
Σέβομαι τα περί πίστεώς σου κλπ., όμως δεν αλλάζουν την πραγματικότητα της διαπλοκής της εκκλησίας στα πολιτική, μιας διαπλοκής που αρχίζει από την πολιτική και καταλήγει στην πιθανή χρηματοδότηση του κόμματος του Κουτσού μέσω του «Αγίου» αδελφού του.
Αυτά και δεν θα επανέλθω.

Ανώνυμος είπε...

Δεν ήτανε ποτέ στο ΔΟΛ ο Ρουσόπουλος. Άνθρωπος του Βαρδυνογιάννη είναι. Μάθετε λίγο ανθρωπογεωγραφία.

Ούτε στο ΣΥΝ. Στον Ρήγα μπορεί. Στο ΚΚΕ εσ. μπορεί. Στον ΣΥΝ όχι.

Το Βατοπέδι ξεκίνησε όταν η κυβέρνηση ξεκίνησε διώξεις στον Κοντομηνά του Άλφα και ο Άλφα σαν αντιπερισπασμό χτύπησε τον Ρουσόπουλο για λογαριασμό της κυβέρνησης. Ψάξε ψάξε, βγήκε το θέμα.

Όλα είναι μαύρα και όλοι χωμένοι στη βρώμα.

Λέγεται ότι ο Καραμανλής πληρώνει το άνοιγμα στη Ρωσία. Δεν το ξέρω σίγουρα. Πάντως λέγεται.

Χρατς-χρουτς
Ο νο. 17